interior * photography * food * inspiration * everyday life

lördag 10 augusti 2013

juliminnen


Hej 
vännen...

Så kom den tillsist känslan av sommar,  
då knuten i magen långsamt löses upp och 
då man upplever morgnar då man vaknar 
senare och senare...

Värmen håller sig kvar och vaggar in mig i en känsla av att

det kommer alltid att vara så här. 
Det här är ju livet. 
Vad menar du- 
kommer det en höst?

 Ja, det gör det ju 
men det vill jag inte tänka på nu.

Men vad har vi då gjort av sommardagarna?

På stranden kom min fina bror på de roligaste lekar.
Varför inte hoppa längd?
Han ordnar litet snabbt en bana...


 ...kidsen och morfar-farfar gör sig redo...


...och det bär iväg!  
Det bästa är att alla slår rekord.  
Sitt eget, men ändå. 


Lilla mormor-farmor hittar finfina priser som hon delar ut.

Och vad mer?

 Ja, vi går ut och äter. Väskan är med. Här är jag på ängen framför huset.
Den här ängen är så vacker. Jag älskar dess vajande höga gräs.
 I stugan där vi bor kan man ligga i sängen och se ut över ängen och gräsets rörelse. Rofyllt.




På kvällarna grillar vi. 
Här tunt skivad karré, marinerad med citron, vitlök, färsk rosmarin med inspo från Paolo Roberto. 

Kör till Rosas (eller annan valfri köttbutik) 
där du köper en hel benfri bit som du kan skiva så tunt du vill. Marinera i valfri kryddblandning. 

Mycket godare än de färdiga tjocka skivor du hittar i affären....






Och jag dukar med loppisfynd.
För jag hittade till min glädje blåmönstrade såssnipan,
mjölkkannan och sockerskålen
på loppis. Och en gammal köttkvarn!
Men den visar jag en annan dag.

Och mer då?

Vi fick besök av fina familjen B.
Tyvärr hamnade de mitt i värsta regnvädret, just de dagar som de var hos oss.
 Men kvällarna klarnade i alla fall upp.

Här åkte vi till fyren på norra udden, Långe Erik.






Först träffar vi kossor som vandrar fritt runt på markerna runt fyren.
Marinette vill bara hälsa lite...
Det vill kanske kossan också, men man vet ju aldrig!





Uppe i fyren flyger vinden och gör rent bland tankarna.


Morris och Noel. Compadres.


Vi drar vidare till Trollskogen
en bit från fyren,
ett annat klassiskt utflyktsmål på norra Öland
där jag själv vandrade som barn.

Naturum har en liten utställlning i bodarna vid entrén.
Men mest spännande för barnen är att gå till ett gammalt vrak som ligger på stranden.


 Vi far sedan och fikar på
Kaffestugan,
norra Ölands bästa bageri, kafferosteri och café.
Nytt för säsongen var en hörna med stenugnsbakade pizzor.

 De har även en fin liten inredningsbutik på övervåningen.


Varför köpte jag inte gunghästen, 
kan man undra?


... eller lilla ljusspegeln?




Och sedan då?

Vila, vila vila... 
På stranden läser jag tidningar och böcker. 
Little Bee, Högre än alla himlar, Springfloden och En man som heter Ove. 
Bland andra. Jag gläder mig åt att ha funnit min läslust åter. 
S och killarna leker och leker i vattnet och under tiden ligger jag platt. Doppar mig litet då och då.



En ny bikini beställs från HM pre fall. Jag gillar pärlbroderierna. 
Bikinitrosorna ligger uppochner för de har broderierna på baksidan. 


Värmen har vänt åter med besked. 
Vi får en vecka med blå himmel och hinner bli varma ända in i själen. 

Våra dagar spenderas på vår favoritstrand Homrevet 
där det blir färre och färre människor allt eftersom dagarna skrider fram. 
Skönt. 
En dag cyklar vi och på vägen hem tar vi en en annan väg. 
S har hört talas om en okänd strand som vi vill försöka finna. 
Vi cyklar och cyklar och till sist hittar vi den. 

När vi  äntligen kom fram fick jag samma känsla i kroppen som när jag såg filmen Beach. 
Som vi hittade en skatt. 
Paradisstranden. 



Fantastiskt att man kan hitta en okänd strand på ett ställe 
där man varit hundratals gånger.

Oj, det blev en lång summering av dagarna på Öland.
Det är litet vemodigt när man går igenom bilder och inser att augusti är kommen och skolstart och arbete med den.
Men samtidigt en månad med så mycket att se fram mot. Fina systers födelsedag, kräftor och augustimånen. Tid att kunna njuta av ett vackert sommrigt Stockholm.

 Ha en skön dag min vän!


Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar