interior * photography * food * inspiration * everyday life

lördag 16 november 2013

golvtankar

Hej vänner, 
så länge sedan! 

Min arm är inte på topp och jag har haft annat att tänka på som jobb, fina kids och mycket annat roligt...
Inte minst utbyggnaden som går fram i rasande takt. Allt går så mycket fortare än jag trodde var möjligt. Nya fina fönster installerade, lovar att visa en annan gång. Fasad bytt. Takstolar på plats i tillbyggnaden. Ny takpapp på gamla delen av taket. Allt huller om buller och på en gång av världens bästa byggare. Det är så klart roligt men ibland känner jag att jag inte hänger med i alla val.
Nu står vi inför att välja golv. Igen. Så svårt.
Nu gäller det entré och arbetsrum i undervåningen och här nedan visar jag tre alternativ vi väljer mellan. Jag behöver verkligen er hjälp fina vänner! 

 moodboard av pella på stil inspiration

Klinker lagd i fiskbensmönster rusar upp som en favorit. Lite otippat så där. 
Nu är jag inte helt galen och tänker lägga vitt men jag tänker på en ljusgrå trämönstrad klinker som jag hittade på byggvaruhuset. Gillar den, kanske för att den är  lite lik golvet vi valt på undervåningen, Tarkett epoqe winter. Jag tycker om känslan man får när det finns något genomgående i inredningen.
Men- kommer det fiskbensmönstrade kännas lika roligt om två år, även om det förvisso är ett klassiskt mönster?




Eller Hexagoner som jag tycker är så fina! De är
 ju dessutom S favoriter, bara en sån sak. Dessa kommer från the soukmachine.
Jag vet inte om det är den allmänna sekelskiftesyran med marmor och koppar som inspirerar med hexagonerna men kolla in bilden från Läderfabriken nedan så förstår ni.

via badrumsdrömmar


Och så har vi den gamla favoriten, betongplattan från Marocko.
 Den ville jag ha när vi började vår renovering av lilla huset men Stefan sa nej. Han tyckte det blev för hög golvnivå  i vårt redan lilla badrum på övervåningen. Då drömde jag om en blågrå traditionellt marockanskt mönstrad platta som faktiskt känns lite... passé idag.  Konstigt hur man kan ändra sig, eller hur?


Här i ett nytt mönster, för mig i alla fall, som jag verkligen har snöat in på. Det såg jag inte ens när jag satt och drömde kakeldrömmar förra gången det var dags att välja... Fiint!

Marockanska plattor från Marrakech design

Och slutligen stjärnorna på bilden ovan som jag fortfarande tycker så mycket om. Men blir det för gulligt? Som S tycker.Vill ju verkligen inte vara gullig. Jag vill vara tuff, ha ha...

Så vänner, vad tycker ni? Ge mig en liten hint...

Kram




4 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Kul att du är tillbaka här igen... Ja, oj vad det går undan med erat hus. Åkte precis förbi och blev förvånad över hur långt de kommit i byggandet!
    Tycker alla dina golvförslag är fina. Kanske det blir lite rörigt med det första exemplet. Hexagonerna är verkligen urfina!
    Lycka till!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Å så svårt att välja! Men hexagonen var väldigt ljust grå. Tveksamt om det funkar just därför... Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag har kikat in varje dag för att se om det fanns något nytt inlägg, och nu äntligen hittade jag ett! :-)
    Det hör ju inte till vanligheterna att man blir överraskad över att det går fort när man renovera, vad skönt. Så nyfiken jag är att se hur det blir. Svåra val med klinkers, det är superfint alltihop. Heaxagonerna kanske vinner ändå? Jag skulle gärna vilja ha de pastellfärgade i vårt nya hus. Men, fiskbensklinkern kanske skulle vara en extra tvist, har precis upptäckt det själv i inredningsrepotage, himla snyggt. Den grå betongplattan är också fin men lite "vanlig" nu nästan, kanske en som kommer kännas daterad snart. "Väldigt 2013", haha, vad snabbt man ändrar sig. Även när man tror man väljer klassiskt. Den lilla stjärnan tycker jag är ursöt. Kanske den blir lite svår på så sätt att den kanske behöver styra inredningen lite?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hello vännen, tack för input. O vad spännande med nya huset! Tänk på leveranstiderna när du beställer bara så du har framförhållning... Kram

    SvaraRadera