interior * photography * food * inspiration * everyday life

fredag 9 maj 2014

kök, trivsel och drömmar


Hej vänner.


Fabriken har snurrat igång igen.
Vad roligt. Jag sökte medlemsskap i höstas tror jag det var
 men den verkade vara vilande då. Jag fick inget svar i alla fall men nu försöker jag igen.
Torsdagstemat i veckan var kökstrivsel.


Snittblommor, tända ljus och färska kryddor på fönsterkarmen
 ger mig en känsla av välbefinnande och trygghet. 
Sköna fällar på stolarna. En liten dator som spinner 
där man kan ta en paus eller söka recept. 


Trivsel i köket vilar för mig på att det är undanplockat nästan jämnt. 
Att det är rent. Att inga trista förpackningar står framme och stör ögat
men däremot fina flaskor med oljor och några snygga kryddkvarnar. Så det inte blir för strängt.
 Fint att ha väldoftande flaskor med diskmedel och tvål som här

På bilderna ser ni hur köket var planerat innan tillbyggnaden.
 Nu har köksbordet fått flytta in i det gamla vardagsrummet. Och det ekar litet tomt i köket. 


Älskade kaffemaskin.
Doften av nybryggd espresso som sprider sig över köket.
Fina kaffepods i en glasburk bredvid. För mig är det är viktigt vilken färg podsen har. 
Finns det någon lika besatt därute? Väljer kaffesmak utifrån vilken färg förpackningen har?
Ja men de är ju goda också. 


En Mårbacka sprider hemtrevnad i köksfönstret.
Vi har egentligen ingen insyn att prata om men eftersom jag är extremt privat
har jag sytt skira gardiner i bästa bistrostil. Fint tycker jag. 
Innan vi bytte fönster hade vi en frostad film. Men en gardin är mer levande och kan lätt dras åt sidan om vår kattfröken vill kika ut.

Köket ekar ju verkligen tomt just nu. När köksbordet försvunnit till matsalen finns plats för ett litet bord, en arbetsbänk eller köksö av något slag. Men vi vill samtidigt inte förlora den luftiga känslan och har inte riktigt bestämt oss för vad som blir bäst. Vi får drömma och fundera. Ibland måste beslut få mogna fram litet långsamt.

Kram








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar