interior * photography * food * inspiration * everyday life

lördag 27 september 2014

triangeloxalis, en förtjusande bekatskap

 
 
 
Hej vännen,
ohlala vilken lördag vi har haft!
 
Fylld av solsken och ett mysigt besök på den gröna ön på andra sidan stan. Sommaren hänger med och jag bara njuter. Jag och mina killar hann med att fika med min fina väninna innan vi  åt pannkakslunch hos mormor och morfar. Vi trängdes dessutom med minst tusen exalterade Lidingöloppslöpare så ni förstår att det var hög stämning där idag.
 
 
Visar kopparkitteln som snällaste mamma och pappa kom förbi med härom dagen. Om jag förstått det hela rätt är det en gammal kittel som man förr tvättade i och den har alltså hängt med ett tag.  
Kitteln tronar nu framför entrén i ett tomt hörn och är fylld med fina skuggväxter, bland annat den lila förtjusande favoriten som jag försökte beskriva i förra inlägget. I Victoria Skoglunds fina
En trädgårdsmästares väg hittade jag dessutom dess namn;
Triangeloxalis.
Sickna söta blommor!


 
Jag planterade den tillsammans med en nu i och för sig döende, men ursprungligen ljuvlig mörkt gammalrosa julros, lena silvriga lammöron, och en blommande lavendel som alla behövde komma ner innan vintern. Fyllde ut med murgröna och lite vinka. Tryckte dessutom ner tulpaner i helt fantastiskt fina färger, mörkt lilasvarta och laxrosa... Jag hoppas på något fint till våren alltså. Och det kan verkligen vår framsida behöva, sorgligt eftersatt under alla våra år här och speciellt efter vinterns tillbyggnad. Kanske julrosen överlever? Det vore så roligt om den tittar fram till vintern.
Vi gräver och fixar i trädgården. Av en granne har vi fått ärva plattor av ölandsten, som vi (läs S) kånkat över och placerat ut som slingrande stigar trädgården. När det börjar bli färdigt ska jag visa.
 
 Men nu är det absolut tid att gå och sova i fina sovrummet. Noel sover över hos en kompis och pappan är på bortrest, tomt och lagom lugnt i vårt hus alltså. Melvin och jag myser i soffan med Gerard Butler och Jennifer Aniston, och vi får väl se om jag kan övertala honom att han är lika trött som jag, haha. 
 
 
 
Kram
 och dröm sött.
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar